Zpět na přehled

Investorská příručka: Jak se loví investice?

Projekt jste vystopovali. Vidíte v něm jistý potenciál, riziko je pro vás únosné. Teď ale začíná další velmi choulostivá část – lov. Podívejte se na pokračování příručky určené investorům, která vám pomůže s objevením příští velké věci.

Tadeáš Bělík
autor
23. 05. 2017
publikováno

Keiretsu Forum - Opero --97

Problém není nedostatek peněz, ale nedostatek kvalitních projektů

Často se mluví o tom, že v Česku (ale také na Slovensku, v Maďarsku či Polsku) je pro projekty těžké sehnat finance, přemluvit investory… realita je ale jiná. Bohužel často chybí spíše kvalitní projekty. Opravdu investovatelných, které nepotřebují desítky hodin mentoringu, než se vůbec vyhrabou z prvních porodních bolestí a jsou investorům schopny představit smysluplný byznys plán, ověření produktu u zákazníka či dokonce ukázat nějaký track record objednávek, není vůbec mnoho. Pokud ale toto vše projekt má, a navíc jde vidět i kvalitní tým a slušné ambice, tak je naopak o projekt často zájem hned z několika různých stran.

Z toho ale na druhou stranu často pramení až příliš optimistické představy startupu o vyjednáváních, valuaci a podmínkách investice. Přitom právě na nerealistických představách startupů o financování jejich projektu často ztroskotají první nadějná jednání a může se stát, že projektu pak zůstanou jen oči pro pláč či investoři druhého sledu.

Otázku valuace jsme nakousli již posledně, a hlavně se jí budeme podrobně věnovat v příštím dílu tohoto seriálu, ale právě ta bývá kamenem úrazu. Přičemž o konvertibilní půjčce, která problematiku valuace odsouvá na později, nechtějí někteří foundeři ani slyšet.

Co můžete ale udělat proto, abyste v jednáních s perspektivním startupem neztratili iniciativu a deal dotáhli do úspěšného konce pro obě strany?

Rychle, ale ne zběsile

Určitě jednejte pružně. Samozřejmě se vyhněte investičním nabídkám, kde se vás snaží zahnat do kouta větami typu „na rozmyšlenou máte 3 dny, pak to buď podepíšeme s vámi nebo s jiným investorem“. Nucení k jednání pod tlakem není dobré ani pro jednu stranu a rozhodně nebude základem korektních vztahů do budoucna.

Ke startupovému světu patří sice rychlé přemýšlení a občas nekonvenční přístup, ale myslete na to, že s někým vstupujete do společného vlastnictví firmy a i když to možná není úplně manželství, měli byste si být opravdu jistí, že vše bude fungovat správně pro obě strany. Výhodou pro startup i investora je v této fázi určitě kvalitní termsheet, ideálně nastavený dle mezinárodně platných parametrů.

„Nastavení očekávání na obou stranách je velmi důležité a je potřeba si hned na začátku vyjasnit, co je kdo ochoten do projektu přinést. Investor není ten, který bude suplovat sales managera, na druhou stranu zakladatel by si měl říct kromě peněz i o zkušenosti a časovou investici, tedy smart money. Představa, že samotné peníze investora jsou to jediné, co začínající business potřebuje, je velmi naivní,“ říká zkušená mentorka a investorka Margareta Křížová.

Obecně platí, že byste se měli naučit říkat „ne“ co nejdříve a rozhodně. Pokud si nejste jisti, také spíše řekněte „ne“, než pak strávit následující týdny jednáními, která budou jen ztrátou času pro všechny strany. Naopak samotnou investici byste měli být schopni uzavřít maximálně v řádu týdnů.

Jistou výhodou pro andělského investora může být to, že se postupně český trh posouvá, že se objevuje stále více společností, které jsou pro venture kapitál příliš mladé, ale už jsou dostatečně vyzrálé pro validní rozhodnutí angel investora. Je také dobré zkusit koinvestovat s dalšími lidmi – projektu jednak předáte více zkušeností, pro foundera je často těžší startup „položit“ a navíc zrychlíte i jeden další zásadní proces – due diligence.

Due diligence

Proces due diligence bývá u startupů velmi ošemetnou záležitostí. Většinou nemají prakticky co ukazovat a o výhledu do budoucna vám to také moc neřekne a někteří investoři ho téměř pokládají za ztrátu času (což ale platí i například pro byznys plány).

Pokud ale chcete mít jistotu, že jste pro zabezpečení svojí investice udělali maximum, je dobré kontrolu všech dokumentů provést a due diligence i po stránce obchodní, marketingové, finanční a právní. V této oblasti se vyplatí vsadit na experty v oblastech – buď externí nebo takové, kteří jsou třeba součástí širší sítě andělských investorů a dokáží vám tak lépe pomoci provést validní kontrolu byznysu. Due diligence v této fázi má samozřejmě svá specifika oproti těm, která se standardně provádí u velkých a zavedených společností. O těch bude zase jeden z příštích dílů, ale rada je jasná: netřeba je podceňovat.

Toto byl samozřejmě jen úvod do celé problematiky „lovu“ investice a pokud se chcete dozvědět více nejen o některých standardních krocích, ale také o tom, jak pracovat s „chemií“ mezi investory a členy startupu, připravte se na podzimní kurz Angel Academy s Margaretou Křížovou. Zatím se neváhejte přihlásit na kurz jak valuovat startupy, který se koná 14.6. od 15:30 v BH Securities (Na Příkopě).