Zpět na přehled

Investorská příručka: Dá se vůbec valuovat startup?

Dnes se podíváme na velmi diskutované a lehce kontroverzní téma – valuace startupů. Lze vůbec určit hodnotu společnosti, která existuje pár měsíců? Vyplatí se věřit propočtům zakladatelů? A jaké máte možnosti, pokud si chcete udělat vlastní odhad?

14. 06. 2017
publikováno

Dva pohledy na startup

Představme si alespoň trochu zajímavý startup, který se snaží získat vaši investici. Pro zjednodušení budeme trochu stereotypizovat. Skupina mladých, nadějných a trochu arogantně působících „zakladatelů“ vám vykládá o tom, jak změní svět s novou kombinací Uberu, Facebooku či Snapchatu zabalenou v krabičce tak jednoduché a stříbrné, že by nad ní fanoušci Stevea Jobse vzrušeně vykřikovali slova o Svatém grálu. Nabízí 20 % za 1 milion euro (pre-money valuace je tedy 4 miliony eur).

Vy ale jakožto investor vidíte společnost s produktem a marketingem ve vývoji, žádnou finanční historií, malými/žádnými výnosy (LoI s potenciálními zákazníky), téměř nulovým nebo negativním počátečním kapitálem, možným skrytým dluhem a potřebou dalších investic, přičemž náklady jsou nutné pro přežití.

Úplně na začátek je vždy dobré se zeptat startupu, jak ke zmíněné valuaci došel. Je jasné, že společnosti prakticky bez účetní historie nebudou mít hodnotu vypočitatelnou jako například ČEZ nebo Apple, ale je dobré alespoň vidět myšlenkové pochody, které zakladatele vedly k určení hodnoty na 10 milionů dolarů. A to zvláště dnes, kdy se zdá, že valuace startupů letí stropem, a to nejen v USA (tam se jen za rok 2015 předinvestiční valuace zvedly o 53 %).

Základem pro startupy je spočítat, kolik již do projektu bylo investováno (včetně vyčíslení stráveného času podílníků či dalších stran) a vyčíslení přidané hodnoty například duševního vlastnictví.

Zeptejte se jich, proč si myslí, že tento jejich nedovyvinutý Titanic před potopením má hodnotu skoro 105 milionů korun. A pozorujte, co odpoví. Pokud alespoň tuší, proč tuto částku zmiňují, mají spočítáno, kolik sami zainvestovali, kolik je stál obětovaný čas, kolik stála pomoc a podpora od lidí mimo startup (může jít o onen skrytý dluh), tak jste možná na dobré adrese. Rozdíl mezi tímto a valuací pak tvoří know-how startupu, duševní vlastnictví a snad i ten potenciál pro budoucí růst.

Keiretsu Forum, Autor: Jan Malý

Keiretsu Forum, Autor: Jan Malý

  • Budoucnost

Tím se dostáváme k budoucímu vývoji ve společnosti. Určitě berte zřetel na kvalitu byznys plánu: jaký je předpoklad výnosů (produkty a ceny), náklady včetně těch personálních (rezerva na potřebné odborníky, které startup třeba do současné chvíle neřešil), CAPEX a provozní kapitál, kdy a jakým způsobem je plánováno další navýšení kapitálu – ocenění/ředění, ocenění při exitu oproti počátečnímu ocenění.

  • Tým

Píši to zde téměř pokaždé, ale opakování je matka moudrosti, tak ještě jednou. Pořádně prověřte své budoucí partnery. Jsou ochotni se do byznysu zapojit na 100 %? Kolik do projektu investovali ze svých úspor? Jaké mají zkušenosti a jaké je postavení klíčových osob? Co se se startupem stane, když některá z těchto osob projekt opustí? Nejen tím vším si musíte být jistí. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, tak ty se rovnají vyššímu riziku a měly by tak přispět k nižší valuaci. O té s týmem jednejte otevřeně, může se stát, že se budete ve svých propočtech z logických důvodů lišit o značné částky a je dobré si tyto rozdíly popsat a vyhodnotit. Cílem je spokojenost s partnerstvím na obou stranách.

  • Deal

Při uzavírání dohody vždy dbejte na maximálně pečlivé due diligence, plaťe jen za hodnotu upravenou o momentální riziko, ne za budoucí hodnotu společnosti (proto jste investorem teď, a ne až za 4 roky!), konzultujte deal s přáteli z byznysu nebo poradci v oblasti finančních služeb, využívejte skupin byznys andělů. Nebojte se koinvestovat, investoři nejsou konkurenti.

Pokud je to možné, rozložte svoji investici do více fází, díky čemuž ji můžete zastavit v případě nějakých nečekaných problémů. Nejen pro tento případ si s projektem jasně stanovte milníky a důsledky plynoucí z jejich (ne)dosažení a vyžadujte jasně strukturovanou smlouvu s podílmíky (co se stane, když…).

Článek vyšel na Tyinternety.cz 12. 6. 2017.

 

Tadeáš Bělík
autor