Zpět na přehled

Investorská etiketa: Pár rad pro správný vztah angel investora a startupu

Ať jste v pozici angel investora, nebo startupu, který chce jeho investici, narazíte na mnoho etických otázek, v nichž musíte najít společnou řeč. Tedy pokud má být úspěch oboustranný. Podívali jsme se na některé nepsané nuance, na kterých často závisí úspěch či neúspěch investice do startupu.

21. 07. 2016
publikováno

Takt, gentlemanství a dodržování investorské etikety – těžko uchopitelné termíny, které se víc než čím jiným musí řídit citem, žádné exaktní návody neexistují. Proto se o nich nikde moc nedočtete.

Jenže často na nich závisí úspěch. Narazíte na řadu důležitých záležitostí, na které si dát při angel investici pozor. Je toho dost na obou stranách.

 

1. Velikost podílu

Kolik si vzít při investici procent ze společnosti? A jaká si vzít dodatečná práva? V citlivé situaci, kdy jsou startupy financovány první nebo druhou investicí, je většinou dost těžké odhadnout celkovou předinvestiční hodnotu společnosti. Málo zkušení angel investoři často tíhnou k tomu brát si za své peníze maximální podíl s výhledem budoucího zisku a kontroly nad firmou.

Odhad podílu je právě tím, co je na investování náročné. „Na začátku startupu je jeho hodnota často nulová, ale ocenění mnohem vyšší. Jde-li o seed investici 10 % za $100,000 US (při equity vstupu), znamená to pre-money valuation ve výši $1m US. Startup v seedu většinou nelze exitovat za tuto částku, a ocenění je založeno na předpokladech budoucího růstu. Ocenění startupů není čístá matematika, ale umění,“ říká Zdeněk Hornych, CEO Socifi.

 

Z pohledu investora je pochopitelně lákavé získat 51 %, když stačí přihodit relativně malou částku nebo víc zatlačit na zakladatele. To ale není zrovna prozíravý přístup. Startup se v ideálním případě časem rozvine ve fungující společnost, která bude potřebovat navýšení kapitálu. Pro expanzi. Pro stock option plan. Pro zvýšení konkurenceschopnosti. Navíc se při menším podílu ze zakladatelů startupu stanou prakticky zaměstnanci a jejich motivace může klesat.

Investor přináší kapitál, často s tím zkušenosti s řízením velkých společností a pohled zvenčí. Zakladatelé vědí, co mají dělat, a jsou ve svém oboru odborníci. Je klíčové nechat jim dostatek prostoru pro vlastní realizaci a k rozkvětu startupu pomáhat, nikoli jej vynucovat silou procent.

Jinou možností bývá stále častěji používaný způsob financování půjčky nazývané Convertible Note. V takovém případě se nejedná o equity vstup a celá transakce může proběhnout mnohem snadněji a rychleji.

2. Tlačení časem

Někteří investoři využívají období těsně před podpisem investice pro zvýšení tlaku na startup, aby z dohody vytěžili co možná nejvíce. Není to dobrý nápad – sice možná získají z krátkodobého hlediska více, ale riziko poškození vztahů je příliš vysoké.

Je vhodné držet se dohod a naopak se snažit druhou stranu inspirovat a podpořit. Finančním vstupem do startupu nevzniká vzájemná řevnivost a přetlačovaná, ale oboustranně prospěšné partnerství.

3. Dodržení NDA

Dohoda o mlčenlivosti neboli Non-Disclosure Agreement nemívá v současném Česku takový význam, jaký je jim přisuzován třeba v USA. Dokumenty předané před uzavřením dohody často nejsou vymazány v daném časovém termínu (jestli někdy vůbec), přístup k nim mívají osoby, které nejsou v NDA zmíněny atd.

Přitom je ale důležité NDA nebrat na lehkou váhu. Informace, které nám často přijdou nezajímavé nebo bez problému šiřitelné, jsou pro startup cenným majetkem. Narušení NDA se rovná narušení důvěry a může mít pro vzájemné vztahy nepříjemné následky.

 

4. Realistická očekávání

Realistická očekávání jsou základem spolupráce. Téměř nic nepůjde podle nastavených cílů, situace se bude často měnit a je pravděpodobné, že i přes maximální snahu byly původní byznys plány a expanzivní kroky příliš optimistické. Aniž by investor ustoupil ze svých pozic, může dát projektu dostatek prostoru pro nabrání tempa a žádaného směru.

5. Být připraven na neúspěch

První zákon o startupech říká, že úspěchu se nedožije ani každý desátý. Matematika a pravděpodobnost zde hrají proti angel investorům, i když si projekty pro investování vybírají sebelépe.

Angel investor musí být připraveni na neúspěch. Je fér s tím počítat od začátku a vědět, že taková chvíle může přijít. Chytrý angel investor diverzifikuje své investorské portfolio, aby zamezil finančním ztrátám.

6. Neptat se „proč to nejde“, ale „jak můžu pomoci“

Zní to jako banalita, ale angel investor do projektu nevkládá jen své peníze, ale také know-how, lidské zdroje a své schopnosti. Pokud vznikne problém, je vždy lepší ho se startupem nejdříve řešit a nabídnout pomocnou ruku. I zde je to ale o míře spolupráce. Některé týmy raději více „dýchají“, jiné potřebují jasnější vedení.

7. Budování jména

Tak jako si startupy budují jména před potenciálními investory, měl by si investor budovat jméno před startupy.

Investoři často sdílejí názory na startupy a totéž dělají i startupy. Předávají si zkušenosti, vzájemně se ptají, jak se s kterým investorem pracuje a jak probíhal vstup do startupu. Během investice, ale i po ní, musí jít vždy o win-win vztah, který bude mít dlouhodobou perspektivu a může přinést další ovoce nejen v rámci výdělků při exitu či prodeji podílu, ale také získání dalších obchodních příležitostí.

8. Je to o lidech

A nakonec si přiznejme, že okřídlené konstatování platí i tady. Největší šanci na úspěch má startup, který má skvělý tým. Nakonec je vlastně tým o dost důležitější než nápad samotný. Dobrý tým dokáže spravit průměrný produkt. Průměrný tým ale nedokáže prodat ani špičkové řešení. Zkušení investoři dokonce přiznávají, že mohou vstoupit do startupu s fungujícím týmem nikoli kvůli produktu, ale jen kvůli tomu týmu.

Zkušený angel investor se s budoucím startupem několikrát potká a zjistí, zda si s týmem vzájemně lidsky “sedí”. Vstup do startupu znamená možnost zažít řadu turbulencí a spolupráce je klíčová.

Článek byl publikovaný 21. 7. 2016 na Tyinetrenty.cz.

Tadeáš Bělík
autor